• Susanne Lassen

Member
    27/06/2025 at 13:32

Det er et svært emne.

Jeg fik lyst til at komme med et input.

Man kan nemt blive misforstået. Og der kan være nogle som hurtigt danner et indtryk af hvem man er ud fra den fordom de har om tro.

Ydrestyret tro har jeg det ofte sådan at jeg forsøger at været vågen for noget der er sekulært.

Men jeg har en masse følelser når man snakker tro.

Jeg går til kor. Gospelkor. Det lå ikke lige i kortene. Men jeg blev inviteret for snart 10 år siden. Og det har nogen mange meninger om. Og enkelte har nogle solide fordomme.

Derfor synes jeg det er svært. Jeg har oplevet at jeg både følt mig fordømt og blev misforstået. Og at jeg har oplevet at jeg blev tillagt holdninger og ting der intet havde med mig at gøre. Som jeg aldrig har synes eller ment. Alene fordi jeg synger i et kor. Så jeg har oplevet at jeg skal gøre rede for mere end hvad jeg burde skulle gøre rede for.

Så det kan nemt løbe af sporet. Og blive følsomt. For mig er det et svært emne fyldt med fordomme der skal aflives inden man kommer ind til kernen.

For mig handler tro om mennesker.

Det handler om mennesker og hvordan vi behandler hinanden. Og så et behov for at have en forklaring på før og efter døden. Uanset om man tror der er noget eller ej. Så er det også en tro (ingen af os ved det jo- derfor hedder det tro)

Jeg kan huske jeg havde religion i gymnasiet. Og den forståelse der lå bag generelt religionsundervisningen har jeg åbenbart taget til mig. Med ritualer, forklaringer på liv og død, og et behov for nogle regler for hvordan behandler hinanden og omgås.

Det handler i virkeligheden om fællesskaber.

Men jeg synes at den tro der kommer indefra er vigtig. Den tro man selv har kan man da styre. Og jeg er med på som skrevet ovenover at Grundtvig havde en masse gode input. Jeg ved ikke så meget om det til at sige noget.

Men det korte af det lange er at tro for mig er følsomt -og noget man let uforvarende kan blive fordømt for og blive skudt ting i skoene man aldeles ikke synes 🙂 Og måske man også selv kan være for hurtig 🤷🏻‍♀️

Men jeg synes også det er svært og sårbart. 🤗