Velkommen til Søbys hus. Forum Angst, stress og depression. Frygt for at være mig, hvordan kommer man videre? Reply To: Frygt for at være mig, hvordan kommer man videre?

• Jesper Boye Hansen

Member
    25/04/2025 at 14:07

Hej Lars,
    Fedt at du er her og at du tør at række ud, selvom det er en proces der er yderst grænseoverskridende, har du allerede nu trådt ud af din angst, i et mindre rum, hvor du nemt kan forklare dine tanker uden at skulle uddybe hvis ikke du er klar til det. Jeg har lært at man kan være sig selv herinde, og at man med tiden nok begynder at elske sig selv for det man er og ikke for hvad man tænker at andre tænker.

Jeg har siden 2017 levet med angst, hvor den har forværret alt, men fik bugt under den, men her for 2 år siden gik den virkelig i gang igen, hvor jeg har været helt nede hvor jeg ikke følte at jeg kunne komme op. Jeg har i denne proces lært at jeg skal tænke mindre over hvad andre tænke, og tænke mere på hvordan jeg ønsker mit liv skal forme sig til, forstået på den måde at man ofte banker sig selv oveni fordi man tror at andre hader en eller ikke er forstående, tanker er ens værste fjende. Jeg ramte selv bunden og var der hvor livet ikke gav mening for mig. Men livet var ikke færdig med mig, så jeg opsøgte hjælp, jeg deltog i samtaler, fik et forløb hvor jeg lærte at jeg sagtens kan være mig og at jeg ikke skulle please alt og alle og fralægge mig selv omsorg, for det er oftest der hvor vi går galt i byen, fordi vi er for stærke i alt for lang tid og er der for alt og alle, uden at tænke os om, for er vi selv langt nede, er det ikke muligt at hjælpe andre før du har hjulpet dig selv.

Så mit råd til dig er at du skal tænke mindre, forsøg at gøre det du elsker allermest, evt. Find en fortrolig, start i terapi i en eller anden form, eller ræk ud herinde som du har gjort nu, det kan hjælpe enorm meget at få sat ord på sine tanker og det liv man har levet, og få kigget nærmere på indholdet i sit liv, og generelt kigge på hvad der er sundt og ikke er sundt for dig, og derfra få sorteret ud. 🙂

Jeg er nu et sted hvor jeg har nogenlunde kontrol på min angst og depression, jeg er ved at forstå at det er vigtigt at tale om sine føleler, både de gode og mindre gode, og så få sat ord på det der er tungt.

Man kan evt. Lave et angstforløb, hvor man snakker med hinanden og deler ud af erfaringer man har, oftest er det nemmere at tale med en eller flere som gennemgår det samme som en selv, eller som har gjort det.
    De bedste hilsner
    Jesper Aarhus